fredag 11. februar 2011

GODT NORSK









Jeg skjønner ikke hvorfor så mange sier; det må du bare innfinne deg med!

Det HETER IKKE DET!! Det heter å avfinne seg med.

Å innfinne seg betyr feks: du har å innfinne deg her innen klokken ni i morgen tidlig.

Jeg tror 90% av norges befolkning bruker uttrykket "å innfinne seg med" uansett hva man mener.

Å innfinne seg innen et klokkeslett, å avfinne seg med at sånn er livet.

Jeg fortsetter:
Det heter ikke "ÅNKLI", det heter "årntli". Det heter ikke "Ynnskyld" det heter "Unnskyld".

Sorry, men jeg måtte bare skrive dette. Jeg regner med at fler enn meg har irritert seg over det!!

Veldig mange tenåringer sier shylling, shino, osv. Mine barn skal ikke få si det, de skal snakke "årntlig". Så får vi se om jeg får realisert det da, man skal jo ikke være annerledes heller. Språkforskerne mener at kj-lyden kommer til å bli borte fra det norske språket. Trist, men sant.

Et lite hjertesukk fra meg, en sen fredagskveld.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar