fredag 11. februar 2011

Røros - verdens vakreste bergstad!











Rørosmartnan - verdens morsomste folkefest!

Til tirsdag starter Rørosmartnan, den 158. i rekken. Jeg har vært med på martnan siden før jeg kunne gå. Det er kun to ganger i mitt liv jeg ikke har vært der, da jeg var i USA og i fjor fordi jeg hadde bekkenløsning og ikke orket kjøreturen.
I år er vi tilbake. Joho!!

Det er rundt 70 000 besøkende i løpet av de fem dagene den foregår. Det er full fart i gatene fra morgen til kveld, masse pelskledde mennesker, også kaldt forbønder, som har kjørt med hest og slede i flere dager for å komme fram til åpningen.

Da jeg var liten var gården til mormor et stoppested for forbøndene som kom fra Kløvsjø i Sverige. Jeg husker så godt stemningen da man hørte bjellene langt borte før man så en lang rekke med hester og sleder. Utrolig vakkert og stemningsfullt. De overnattet i det gamle huset på gården til mormor, hestene fikk varmet seg i stallen, og mormor disket opp med mat. På kvelden spilte de opp til dans.

Selve rammen rundt martnan er bergstaden Røros. Det er noe spesielt med Røros som ikke kan beskrives, det må oppleves. Det er så vakkert der! De gamle bygningene, kirken Bergstaden sir, naturen, menneskene, ja alt!
Om du ikke har vært der, så ta deg en tur neste år. Det eneste dumme er at man må bestille hotellrom noen år fram i tid, for det blir så fort fullbooket. Vi er heldige som har hytte der oppe, da trenger vi ikke tenke på det :)
Nå ser jeg fram til en like fin martnan som alltid, selvom det skal bli over 20 minusgrader. Det kan bli i kaldeste laget for våre to små. Da er det godt det er mange steder man kan gå inn for å ta seg noe godt å spise og varmt å drikke, mens man tar lodd og håper på å vinne et par sokker eller en fin duk :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar