torsdag 24. februar 2011

Sikring av barn i bil!

Det er en skam å snu for tidlig - sitat fra F&B.




Er det noe jeg virkelig brenner for, er det sikring av barn i bil. Jeg blir sjokkert når jeg leser at i Norge sitter åtte av ti barn under 4 år med kjøreretningen. Jeg lurer på om alle er klar over hvilken risiko man utsetter sitt barn for ved å snu det for tidlig?

Dette er ikke ment som en "jeg vet bedre enn deg"-sak, men mer som en bekymrigsmelding.

Jeg skjønner godt at man syns det blir trangt når det store setet står bakfram, det er trangt til bena foran. For min del sitter jeg heller trangt når jeg vet at risikoen for alvorlig skade eller død reduseres med hele 90prosent hvis barna sitter i bakovervendt bilstol. Det er noe å tenke over.


Og om man kobler ut airbagen foran og plasserer setet bakover i framsetet er det mye tryggere enn å ha det forover i baksetet. Også noe å tenke over :)

Stine sitter fortsatt bakover. For henne er det ikke noe alternativ, siden vi valgte et sete som kun kan stå bakover. Vi har ikke vært i tvil om at det var riktig valg. Hun er fortsatt veldig fornøyd, med speil festet til nakkestøtta får hun med seg mye mer enn vi gjør når vi er ute og kjører. Det begynner å bli litt trangt til bena, men barn er myke, og de tåler å sitte litt bøyd med bena. I og med at det aldri har vært noe alternativ har hun heller aldri bedt om å sitte andre veien. Vi lar ikke besteforeldre eller noen andre kjøre med henne andre veien heller, for det kan skje like stor skade på småturer som på langturene.
Planen er å snu henne når hun fyller fire år, men jeg kjenner at jeg gruer meg litt, så vi får se om vi prøver å drøye det ett år til, som er anbefalt. Når barna er 5 år er nakken sterk nok til å kunne holde vekten av hodet ved en kollisjon.


Det jeg syns er så rart er at i Norge snur nesten alle barna før de fyller 2 år, i Sverige nesten ingen. Har svenskene andre biler enn oss, eller har de annerledes barn? Jeg bare lurer :)

Det var dagens alvorsord. Jeg er glad det blir mer og mer fokus på sikkerhet for barn i bil, de er de kjæreste vi har, og vi vil ikke utsette dem for unødvendig risiko.

Dagens alvorsord :)

3 kommentarer:

  1. I T.land hadde de ikke hørt om bakovervendte seter engang (etter babystolen altså)!! de bare så rart på meg når jeg fortalte at vi skulle ha en stol slik at han kunne sitte bakovervendt... så sånn sett er raten høy her i Norge, men klart vi har mer å gå på, spes. i forhold til Sverige.
    Jeg tror forresten de har andre barn der borte, for vi vet bilene er de samme! lol ;-p thihii

    SvarSlett
  2. haha, de har nok andre barn :)
    Jeg vet at Norge ligger høyt i sikkerhet i forhold til andre land, men det kan alltids bli bedre. Jeg har hørt om litt for mange dødsulykker der barnet har omkommet fordi nakken har knekt. Det ville vært unngått om det satt bakover.
    Det viser seg jo at barn som sitter bakover sitter så trygt at de ofte kommer uskadd fra ulykker der andre i bilen omkommer.

    SvarSlett